NEJ TILL RASISM!!!!!

Hej på er allihopa!

Jag är lite upprörd idag då det hände en sak på jobbet idag... Jag skulle handla åt en brukare/vårdtagare och jag kom dit som vanligt, vi gick igenom inköpslistan och jag kollade så att hon inte behövde något annat än det som stod där. Sen till slut ger hon mig pengarna och jag åker och handlar det som hon behövde.

När jag sedan kommer tillbaka hör jag att hon pratar i telefon och har högtalaren på. Hon pratar med sin dotter. Det visste jag inte just då.
Jag går in och lämnar in varorna där de ska vara, och ska gå för att vinka hejdå.
Men jag ville inte bara vinka utan jag tänkte att jag väntar tills hon pratat färdigt.

Helt plötsligt från att de pratade om dammtussar och deras soffor...
"Fyfan jag är så jävla trött på dessa jävla invandrare"
"Kan dem inte bara vara kvar där dem bor"
"Tur att Trump blev president för han vill ju få bort dem allihopa"
Brukaren säger då till sin dotter: "Ja, jo, alla har vi ju delade åsikter om detta, och kollar på mig"
Jag låtsas inte bry mig men inombords kokar jag...
Hennes dotter fortsätter:
"De borde inte vara här, även om det är krig"
"Har en granne och han är den värsta jag vet, han rastar aldrig sin hund"
"Jag är så jävla trött på dem"
"Usch de är så äckliga människor"
"En av våra grannar flyttade för de inte orkade med våra invandrargrannar, önska jag kunde göra detsamma"

Sen efter en stund så sa de hej då och la på.
Brukaren säger till mig: "Min dotter är en riktig rasist"
"Tur att vi är olika"

Och jag sa bara, ja det är verkligen tur det!
Jag verkligen kokade inombords... för det här är första gången jag har HÖRT när någon som uttalat sig så grovt rasistiskt.
Vart är världen påväg? Ska vi inte hjälpa männsiskor som behöver hjälp? Ska vi vara låta dem dö?
Snälla hjälp mig förstå!

Kommentarer:

1 Moa:

Usch, kan tänka mig att du är upprörd! Dock är det hon som är förloraren med sitt val av livsstil. Att hata tar bara så oändligt mycket av en och ger absolut ingenting tillbaka. Bara löjligt att definiera människor efter geografiska gränser. Det som betyder är vem man är och ens värderingar och hon verkar vara genomrutten!

Svar: Absolut! Håller verkligen med dig! Jag hatar inte, men blev verkligen upprörd och chockad då jag aldrig hört någon prata på det viset.
Fadile Ibrahimi

2 Anonym:

Förlåt.. vill inte låta dum och elak men du vet att det är tystnadsplikt. Vårdtagarens barnbarn kanske läser din blogg och känner igen sig. Och då är inte du i så bra sits!

Svar: Jag har inte nämnt några namn. Jag bryter endast min tystnadsplikt när jag nämnt namn på brukare samt brukarens anhörig!
Ingen vet annars vem det är, förutom jag!
Fadile Ibrahimi

3 Moa:

Menade att hon hatade, inte du! 😘

Svar: Jaha hahaha!! Man kan verkligen missuppfatta allt! Kram :)
Fadile Ibrahimi

4 Anonym:

Menar absolut inget elakt men tystnadsplikten är bruten om en anhörig känner igen sig..

Svar: Tyvärr inte för tystnadsplikten har du brutit om du nämnt någons namn!
Fadile Ibrahimi

5 Anonym:

Tysdnansplikten bryts när namn näms annars inte! Du kan skriva en hel händelse utan att nämna namn och du bryter inte mot någon lag alls! Hemskt att du fick vittna detta Fadile men bra att du tog modet att skriva detta på din blogg. Ta hand om dig

Svar: Precis!!! Så är det!
Ja det är hemskt... men man blir inte förvånad.... Detsamma fina du!
Fadile Ibrahimi

Kommentera här: